Nyttiga rätter – för att balansera upp lösviktsgodiset!

Ni som följer min blogg vet att jag är svag för godis; hallonbåtar, sega råttor, sura nappar, sega svampar eller kolabönor. Det är sällan som lösviktsgodiset får ligga ofredat i burkarna när jag besöker närbutiken på hörnet. Men visst är det väl så? Handen på hjärtat, är inte livet alldeles för kort för att inte unna sig lösviktsgodiset då och då? Vi är nog flera som känner så och dessutom unnar vi oss det lilla extra varje lördag. Det finns ju en anledning till varför det kallas lördagsgodis, eller hur? En gång i veckan är helt okay att krypa upp i soffan med en påse nappar, sega råttor, sega svampar, sega grodor och hallonlakrits dödskallar.

Jag och flera av mina bloggläsare pluggar eller jobbar hårt 08.00-17.00 mån-fre. Vi är alla verkligen värda att bara slappna av och njuta av lite onyttigheter. För att balansera upp lördagsgodiset kan det vara bra att få förslag på en del nyttiga maträtter som jag brukar ha med i lunchlådan till jobbet. Läs om mina nyttiga och enkla maträtter i rubriken nedanför.

Nyttiga maträtter

Finns förstås en mängd olika nyttiga maträtter. Jag har valt ut mina favoriter och som dessutom kräver väldigt lite när det kommer till matlagningskunskaper. Får väl erkännas, jag är ingen stjärnkock i köket hemma.

  • Ljummen kyckling och avokadosallad. (jag föredrar en currydressing till denna).
  • Potatisgratäng med lammfärsbiffar och tzatziki. (älskar tzatziki men ingen hit om du skall på ett affärsmöte efter lunchen).
  • Pasta med kyckling, vitlök, aubergine och citron. (tillsätt vitt vin och en skvätt grädde).

Nu läser ni matförslagen och tänker kanske, nyttigt? Faktum är att du kan i stort sett äta allt möjligt i mindre mängder. Storleken har stor betydelse; i synnerhet när det gäller matportionernas storlek. Hur mycket du äter spelar större roll; än vad du äter. Helt okay att ha lite grädde i pastasåsen. Jag lovar.